Sprzedaż produktów przez Internet - czy należy zapłacić opłatę produktową?

Wiele firm, które zajmują się sprzedażą przez Internet nie zdaje sobie sprawy z ciążących na nich obowiązkach dotyczących opakowań wysyłkowych.
Autor:
Maria Hyży-Grimau

Nieświadomość obowiązku odzysku i recyklingu nie zwalnia z odpowiedzialności za brak przedkładania sprawozdań rocznych, wnoszenia opłat (przy braku recyklingu) i innych obowiązków przez okres 5 lat od powstania obowiązku.

Czym jest opłata produktowa?

Opłata produktowa jest swoistą karą za nieosiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu w związku z wprowadzaniem produktów w opakowaniach na rynek Polski. Dotyczy to również opakowań w które pakowane są produkty przed wysyłką do klienta końcowego (osoby fizycznej) na przykład odzież, zabawki, materiały budowlane, i wiele innych.

Obowiązek odzysku i recyklingu powstaje w sytuacji kiedy przedsiębiorcy wprowadzają produkty w opakowaniach  kartonowych lub plastikowych folii stretch, palet i wysyłają je pocztą lub firmą kurierską do klienta. Wszystkie te opakowania powinny zostać zliczone i zewidencjonowane, by wyliczyć wagę, ustanowić poziom recyklingu i odzysku, a także ustalić opłatę na kampanie edukacyjne.

Ważne: Powstanie bazy BDO uszczelniło system sprawdzania przedsiębiorców! Urząd Marszałkowski ma większą możliwość sprawdzenia, czy obowiązki wynikające z wprowadzania produktów w opakowaniach były spełnione w roku poprzednim.

Sankcje

W związku z wprowadzaniem produktów w opakowaniach:

  • bez prowadzenia ewidencji opakowań, w których produkty były wprowadzone na rynek Polski,
  • bez uzyskania wpisu do rejestru

należy liczyć się z karą od 10 000 zł do 500 000 zł nałożoną przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska.

Za nie uiszczanie opłaty produktowej grożą sankcje materialne które mogą sięgać od dziesiątek do setek tysięcy złotych.

Termin

Opłatę produktową należy wnieść do dnia 15 marca za rok poprzedni  na konto Urzędu Marszałkowskiego właściwego dla miejsca siedziby firmy. W przypadku firm zagranicznych jest to konto Urzędu Marszałkowskiego w Warszawie.

Przykład 1

Przedsiębiorca prowadzi mały sklep z ubraniami, które sprzedaje stacjonarnie, a także online poprzez popularną platformę Internetową. Towar kupuje z Włoch, który przychodzi w dużych kartonach i workach foliowych. Po sprzedaży online pakuje produkty w karton i wysyła do klienta przez firmę kurierską.

Przedsiębiorca jest wprowadzającym produkty w opakowaniach ze względu na opakowania, w których dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów w opakowaniach oraz ze względu na opakowania, w które pakuje ubrania, które sprzedaje swoim klientom. W związku z tym ma następujące obowiązki:

  • Rejestrację w systemie BDO;
  • Zapewnienie odpowiedniego poziomu odzysku i recyklingu opakowań w których zamówił ubrania z zagranicy oraz w które pakuje swoje ubrania oraz przekazywanie 2% wartości opakowań na poczet kampanii edukacyjnych– może tego dokonać podpisując umowę z organizacją odzysku;
  • Prowadzenie ewidencji opakowań, w których były wprowadzane produkty w danym roku kalendarzowym;
  • W przypadku niezapewnienia poziomu odzysku i recyklingu musi wnieść opłatę produktową wyliczoną po podstawie ilości opakowań w których sprzedała swoje ubrania (wyliczoną na podstawie kg);
  • Prowadzenie dokumentacji zawierającej numer rejestrowy;
  • Sporządzenie sprawozdania rocznego o produktach w opakowaniach;
  • W przypadku jeśli przedsiębiorca sprzedaje ubrania w siatkach plastikowych w sklepie, podlega również obowiązkowi pobrania od klientek opłaty recyklingowej i po zakończonym kwartale wniesienia opłaty recyklingowej na konto Urzędu Marszałkowskiego. Niezbędne jest również prowadzenie ewidencji nabytych i wydanych siatek plastikowych oraz sporządzenie sprawozdania rocznego.

Przykład 2

Przedsiębiorca prowadzi sklep z materiałami budowlanymi i prowadzi sprzedaż internetową cementu, kafelek i narzędzi budowlanych. Materiały kupuje z różnych źródeł, część z Polski, część z innych krajów Unii Europejskiej. Sprzedaż internetowa jest prowadzona przez popularną platformę internetową. Przedsiębiorca przed wysyłką do klienta pakuje narzędzia w dodatkową folię i karton. W sklepie stacjonarnym, przy kasie materiały budowlane są pakowane w siatki jednorazowe plastikowe. Przedsiębiorca wprowadza produkty w opakowaniach i  w związku z tym ma obowiązki, takie jak:

  • Rejestrację w systemie BDO;
  • Zapewnienie odpowiedniego poziomu odzysku i recyklingu opakowań, w których zamówił materiały budowlane i narzędzia i w których wysyła je do klienta oraz przekazywanie 2% wartości opakowań na poczet kampanii edukacyjnych– może tego dokonać, podpisując umowę z organizacją odzysku;
  • Prowadzenie ewidencji opakowań w których były wprowadzane produkty w danym roku kalendarzowym;
  • Prowadzenie dokumentacji zawierającej numer rejestrowy;
  • W przypadku niezapewnienia poziomu odzysku i recyklingu musi wnieść opłatę produktową wyliczoną po podstawie ilości opakowań, w których sprzedał swoje produkty (wyliczoną na podstawie kg);
  • Sporządzenie sprawozdania rocznego o produktach w opakowaniach;
  • W sklepie stacjonarnym w związku z reklamówkami ma obowiązek pobrania od klienta opłaty recyklingowej, prowadzenia ewidencji, wnoszenia opłaty recyklingowej na konto Urzędu Marszałkowskiego oraz sporządzenia sprawozdania rocznego.

W związku z wprowadzeniem narzędzi budowlanych elektrycznych i elektronicznych oraz narzędzi posiadających baterie i akumulatory właściciel firmy ma również szereg obowiązków z tego wynikających określonych m.in. ustawą o zużytym sprzęcie elektronicznym oraz ustawa o bateriach i akumulatorach.

Zamów poradę online

Administratorem danych osobowych jest KR GROUP Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane przetwarzamy, aby skontaktować się z Tobą, odpowiedzieć na wysłane do nas zapytanie lub przygotować wstępną ofertę. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych jest realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów oraz podejmowanie działań zmierzających do zawarcia i wykonania umowy. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści Twoich danych, prawo ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajduje się pod linkiem: Polityka prywatności.

usersearthmagnifiercrossmenuarrow-right