Podatnicy nadal nie mają jasności w zakresie kwalifikacji schematów podatkowych, mimo że przepisy o MDR (Mandatory Disclosure Rules) obowiązują od stycznia 2019 roku. Wysokie kary za niedopełnienie obowiązku raportowania i niepewność interpretacyjna istotnie podnoszą ryzyko fiskalne, operacyjne i biznesowe.
Raportowanie schematów podatkowych (MDR) dotyczy Państwa, jeśli:
Zgłoszenie transakcji podlegającej raportowaniu w imieniu klienta (pełnomocnictwo).
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odmawiał wydania interpretacji indywidualnej, co dodatkowo utrudniało podatnikowi zaklasyfikowanie swoich aktywności pod kątem MDR. Jednakże w wyroku NSA z 28 stycznia 2021 r., sygn. akt I FSK 1703/20 - sąd kasacyjny postawił tezę, że schematy podatkowe mogą być przedmiotem interpretacji podatkowych. Stąd mamy nadzieję, że zmieni się niekorzystna praktyka dyrektora KIS.
Zgodnie z objaśnieniami podatkowymi skorzystanie z ulg bądź zwolnień podatkowych nie stanowi schematu podatkowego, o ile nadrzędnym celem powołania podmiotu nie było skorzystanie z preferencji podatkowych.
Tak, jeżeli wartość dywidendy przekracza 25 mln zł.
Tak, pod warunkiem, że ktoś jest zatrudniany na zasadzie samozatrudnienia, mimo braku niezależności i ryzyka gospodarczego, przy pełnym podporządkowaniu jednemu podmiotowi.
Według opinii organów podatkowych zmiana ta kwalifikowana jest jako schemat podatkowy. Istnieją argumenty za tym, aby taka zmiana formy działalności nie była schematem podatkowym.
Ordynacja podatkowa przewiduje sankcje za brak przestrzegania przepisów o MDR. Kary za m.in. brak wprowadzenia procedury przeciwdziałania nieraportowania schematów podatkowych przez podmioty obowiązane, mogą wynieść nawet do 10 mln zł.
W Kodeksie karnym skarbowym również przewidziano sankcje. Przepisy przewidują kary grzywny (do 21,6 mln zł) za niezaraportowanie schematu lub spóźnione złożenie raportu, a także inne zachowania penalizowane w art. 80f kodeksu karnego skarbowego. Przewidziano również karę grzywny za posługiwanie się nieważnym numerem schematu podatkowego (do 7,2 mln zł).