Zapraszamy do kontaktu:(+48) 22 113 14 51

Co warto wiedzieć o One Stop Shop? [OSS w praktyce]

Długo wyczekiwane reforma VAT w e-commerce na poziomie europejskim wchodzi w życie od 1 lipca. Kacper Kosowicz, dyrektor ds. rozwoju biznesu w KR Group oraz Gerard Goliasz, starszy specjalista ds. podatków, doradca podatkowy w KR Group zapraszają do świata nowych zmian dotyczących produktów VAT w handlu elektronicznym.
Autor:
KR Group

Z tego odcinka dowiesz się m.in.:

  • Jak w praktyce rozliczyć przesunięcie towarów pomiędzy magazynami w poszczególnych krajach?
  • O jakich obowiązkach rejestracyjnych oraz transportowych należy pamiętać?
  • Praktyczna strona WDT (wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów) oraz WNT (wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów)
  • Sprzedaż krajowa, a wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów na odległość
  • Czy Polska jest gotowa na OSS? Perspektywa prawna, techniczna i biznesowa
  • Modelowa sytuacja podatnika dla którego OSS jest idealnym rozwiązaniem

Kacper Kosowicz Powracamy do tematu pakietu e-commerce, który wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2021 roku - to już za chwilę. W pierwszej części naszej rozmowy skoncentrowaliśmy się na teoretycznoprawnych aspektach. Teraz czas nałożyć na to więcej optyki czysto biznesowej. Ponownie naszym gościem jest Gerard Goliasz, doradca podatkowy, ekspert KR Group. Cześć Gerard.

Gerard Goliasz Cześć, witam wszystkich serdecznie.

KK A ja nazywam się Kacper Kosowicz i jestem dyrektorem rozwoju w KR Group. To przeanalizujmy teraz może ten praktyczny przypadek. Rozważany stan faktyczny będzie dotyczył już sytuacji po pierwszym lipca. Mamy firmę z siedzibą w Polsce, która prowadzi magazyn zarówno w Polsce jak i na Węgrzech, z którego dokonuje przemieszczenia towarów do odbiorców końcowych i dochodzi do przesunięcia towarów pomiędzy Polską a Węgrami.

GG Rozumiem, że to jest cały czas ich towar. To nie jest transakcja sprzedaży tylko po prostu przemieszcza własny towar.

KK Dokładnie tak. Z węgierskiego magazynu realizowana jest potem dostawa zamówienia do np. niemieckiej firmy, która jest płatnikiem VAT oraz klienta indywidualnego osoby fizycznej, nie płatnika VAT w takim razie w Portugalii.

GG To są też dwie transakcje rozumiem, osobne?

KK Tak, to są dwie osobne transakcje. I jak w tej sytuacji rozliczyć to przesunięcie między magazynami?. Kraj siedziby Polska, posiadanie magazynu w Polsce, na Węgrzech. Sprzedaż do osób fizycznych, osób prawnych.

GG Rozumiem, że rozmawiamy w kontekście zarejestrowanego podmiotu do OSSu w Polsce.

KK Podmiotu, który najlepiej przekroczył już próg 10 tys. euro i jest zarejestrowany na OSS w Polsce.

GG W takiej sytuacji ta pierwsza transakcja, czyli to przemieszczenie własnych towarów, jest traktowane tak jak dotychczas, czyli to jest nietransakcyjne, tak zwane przemieszczenie własnych towarów. Nietransakcyjna wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. W związku z tym rozlicza po prostu wewnątrzwspólnotową dostawę towarów ze stawką 0%. Oczywiście musi posiadać tam dokumenty, które wskazują na to, że te towary zostały wywiezione na Węgry, a tam rozlicza sobie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

KK Czy pojawia się obowiązek rejestracyjny VAT także na miejscu?

GG Tak.

KK To jest najczęstsze pytanie, które się pojawia ze strony klientów. Czy powinienem się już wyrejestrować? Czy mam myśleć o wyrejestrowaniu w kraju, w którym dzisiaj jestem zarejestrowany na VAT? W naszym przykładzie są to Węgry.

GG Zawsze musimy brać pod uwagę całokształt naszej działalności. Jeżeli mamy transakcje, które rodzą taki obowiązek, a WNT jest taką transakcją, to niestety nie możemy się wyrejestrować. Musimy być dalej zarejestrowani, ponieważ dokonujemy czynności, które są opodatkowane w kraju zakończenia transportu, czy w tym przypadku WNT. W takiej sytuacji ta rejestracja dalej musi być aktywna i mamy obowiązek tam rozliczać podatek od towarów i usług,  podatek od wartości dodanej w tym przypadku, na zasadach obowiązujących na Węgrzech, więc w tym przypadku radziłbym się nie wyrejestrować.

KK A teraz sprzedaż z magazynu węgierskiego - jesteśmy dalej w naszym przykładzie. Sprzedajemy do podatnika, do płatnika VAT w Niemczech i wysyłka jest z Węgier do Niemiec.

GG Jeżeli to jest podatnik, który ma obowiązek rozliczania WNT, jest to taki typowy podatnik, to wówczas ta sprzedaż z Węgier, z magazynu z Węgier w tym przypadku, będzie wewnątrzwspólnotową dostawą towarów do Niemiec i ten podatnik w Niemczech oczywiście będzie rozliczał sobie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów już na zasadach ogólnych, bo to nie będzie przemieszczenie własnych towarów, to będzie sprzedaż towarów. Natomiast jeżeli towary również z tego magazynu na Węgrzech będą sprzedawane już jako wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość, czyli to tzw. WSTO, wówczas ten podatnik rozliczy tę dostawę w polskim OSSie, tam gdzie został zarejestrowany, gdzie jest jego państwo identyfikacji i wówczas tę sprzedaż rozliczy w polskim OSSie.

KK I tu znowu, przepraszam, że Ci wchodzę w słowo, ale rozumiem, że tutaj mówisz o kliencie indywidualnym, jeżeli sprzedaż jest do klienta indywidualnego.

GG Tak.

KK A w przypadku naszego niemieckiego przedsiębiorcy, który odebrał towary od nas z magazynu niemieckiego i mamy wykazanie WDT w węgierskiej deklaracji VAT?

GG W Węgierskiej deklaracji VAT, my, właściwie ta polska firma, wykazuje na rejestracji węgierskiej WDT. Natomiast ten niemiecki nabywca tych towarów w Niemczech wykaże wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

KK Dużo się też mówi o istotności dokumentów, posiadanie dokumentów transportowych. Dlaczego to jest ważne dla podatnika? Dlaczego w tej chwili powinniśmy, czy sprzedający online, powinni zwracać na to większą uwagę niż wcześniej?

GG Spowodowane jest to tym, że tak jak było zresztą dotychczas przy sprzedaży wysyłkowej, tu się właściwie niewiele zmienia, żeby móc opodatkować tę sprzedaż WSTO w kraju konsumpcji, my musimy udowodnić polskiemu fiskusowi, że my ten towar rzeczywiście tam sprzedaliśmy i dlatego musimy udowodnić, że ten towar został tam wywieziony, w tym kraju gdzie następuje konsumpcja tego towaru. Ogólnie jest taka zasada, że wszyscy sprzedawcy, którzy sprzedają z jakiegokolwiek kraju unijnego i z tego kraju ten towar wyjeżdża, mają obowiązek zarejestrować się w tym kraju.

KK Czy Polska jest gotowa na OSS? Od strony systemowej, od strony prawnej?

GG Od strony prawnej ustawa została przyjęta przez Sejm, ma wejść pierwszego lipca. Widziałem na stronie, na stronach administracji skarbowej, są już wzory dokumentów dotyczących rejestracji podatników do OSS i do IOSS, także w tym zakresie już można składać dokumenty. Można w pewnych aspektach już się rejestrować. Natomiast sam proces rejestracji, rozumiem że on już chyba będzie trwał w jakiś sposób, będą weryfikowane te dokumenty. Natomiast zastanawiam się czy rzeczywiście pierwszego lipca te numery, te wszystkie formalności zostaną dopełnione i nagle wstanie ten system.

KK Ale są jakieś warunki szczególne, które musi spełnić podatnik, żeby zarejestrować się w ramach OSS? Pokazać to w zgłoszeniu, czy po prostu zgłaszasz się i tyle? Wypełniasz dokument?

GG Oczywiście muszę spełniać te kryteria, które pozwalają mi na zarejestrowanie się w OSSie czy w IOSSie, gdzie tam muszę się zarejestrować na przykład przez pośrednika. Muszę pokazać skąd pochodzę, gdzie jest moja siedziba itd. Wtedy tutaj nie ma żadnych problemów z tą rejestracją, więc to powinno być przeprowadzane w miarę gładko. Natomiast podstawowym warunkiem jest złożenie tego formularza. Nie ma w tym momencie jeszcze deklaracji, nie widziałem deklaracji. Jest oczywiście w ustawie wskazane co powinna zawierać ta deklaracja, ale tych deklaracji nie ma. Jest taki adres kontaktowy do naszego OSSu w Ministerstwie Finansów. Nawet pisałem pod ten adres zapytać się, na jakim etapie są przygotowania. No i odpowiedź była taka troszkę wymijająca. Odpowiedzieli mi po prostu, że w tym momencie jeszcze ustawa jest, jeszcze przepisy nie weszły w życie, natomiast jak wejdą w życie, wszystko będzie wszystko będzie OK. Natomiast, czy tak będzie? Ciężko mi powiedzieć.

KK Ale powiedziałeś od strony prawnej jesteśmy przygotowani, ale to jest tylko część naszych przygotowań, bo jeszcze jest część techniczna, czyli ten interfejs, z którego mamy korzystać. Podatnicy, firmy doradcze będą korzystały, to jest druga rzecz. I trzecia, to jest samo przygotowanie firm od strony ich systemów ERP, sposobu zbierania informacji i deklarowana stawek itd. Skoncentrujmy się na tych teraz drugim i trzecim czyli czy interfejs jest gotowy?

GG Interfejs OSS?

KK Tak, interfejs OSS.

GG No niestety tego nie wiem. Tak jak powiedziałem, że wysłałem takie zapytanie. Nie dostałem informacji, ale rozumiem, że to nie...

KK Ale to jest normalne. Ja Cię od razu uspokoję, bo miałem w zeszłym tygodniu rozmowę, z kolegą doradcą podatkowym z Holandii, który powiedział, że u nich też nie jest gotowy. Podobnie było w Niemczech. Przecież jeszcze dwa miesiące temu obawiano się, że Niemcy będą tymi pierwszymi, którzy będą podnosili rękę z prośbą o przesunięcie terminu. Jeśli chodzi o rozwiązania, to nadal są bardzo manualne, nie są zautomatyzowane, więc właściwie wszystko co trzeba wpisać w interfejsie holenderskim - wracam do tego przykładu i mojej rozmowy z zeszłego tygodnia - jest konieczność po prostu przeklikania z jednego dokumentu do interfejsu. Nic nie możesz zautomatyzować.

GG Powinno to być w miarę ułatwione, ponieważ to jest trochę przerobienie tego naszego MOSSu, więc jakąś podstawę, bazę do działania w tym zakresie mamy.

KK To teraz skoncentrujmy się na tym trzecim elemencie. Co najmniej trzecim, jak ja go wspomniałem, czyli na przygotowaniu samego podatnika. 

GG Tu przede wszystkim podatnik musi się przygotować pod kątem znajomości stawek podatkowych VAT w innych krajach. Platformy internetowe muszą wskazywać, pokazywać cenę konsumentom. Nie może konsument nie znać ceny, kupując na platformie internetowej, więc tam też muszą one wskazywać już stawki podatku VAT w zależności od tego, gdzie ten towar ma pojechać. Więc tak, oczywiście powinny się przygotować. Po pierwsze podatnicy powinni badać, w którym momencie przekraczają próg. Jeżeli dokonują tej sprzedaży w kilku krajach, to muszą w jakiś sposób te informacje zebrać i połączyć ze sobą tak, żeby wiedzieli, w którym momencie przekroczą próg, żeby zmienić zasady opodatkowania np. przy WSTO. Jeżeli chodzi o OSS, to tak jak powiedziałem, muszą być w stanie podzielić te transakcje, czyli połączyć się z krajami, gdzie te towary zostały dostarczone, muszą przeliczyć według odpowiedniego kursu, ponieważ deklaracje VAT-owskie w OSS-ie będą składane, wypełnione w walucie euro i podatek też będzie płacony w walucie euro, więc mogą zdarzyć się sytuacje takie, że poza strefą euro np. na Węgrzech płacimy w forincie, więc to trzeba będzie przeliczyć w innych krajach. Strefa euro nie ma tego problemu. Natomiast kraje spoza strefy euro będą musiały jeszcze brać pod uwagę ten czynnik, więc to wszystko trzeba przystosować. Wszystkie systemy muszą być przystosowane do tego, żeby jak najbardziej zautomatyzować to rozliczenie, ponieważ to rozliczenie nie będzie jakieś bardzo skomplikowane. Zasady są dosyć proste, natomiast trzeba te informacje uzyskać, gdzieś zebrać, posegregować, obliczyć podatek i zapłacić.

KK Zapewne niejedna osoba zadaje sobie pytanie, jakie będą konsekwencje w przypadku błędnego zaraportowania wysokości sprzedaży w poszczególnym kraju i jak miałaby wyglądać, jak miałby wyglądać proces zgłaszania korekt do poprzednich okresów.

GG Tutaj akurat ustawodawcy przewidzieli dosyć spore uproszczenie, ponieważ deklaracje będą korygowane na bieżąco, w bieżącym okresie. Czyli nie będziemy się wracać z korektami do okresów, kiedy miało miejsce, być może jakiś był zwrot. Wszystko będziemy robić na bieżąco, więc to jest naprawdę fajne rozwiązanie.

KK Wrócę też do pytania, które już tu postawiłem odnośnie wyrejestrowania w poszczególnych krajach. Bo oprócz korekt marginesu na popełnienie błędu, błędnego rozliczania VATu w poszczególnych krajach, to to jest jedno z głównych wątpliwości, przynajmniej z którymi ja się spotykam w rozmowach z klientami. Czy i kiedy powinni się wyrejestrować? Czy powinni czekać, najpierw zarejestrować się na OSS? Wiedzą, że już przekraczają, będą przekraczać progi, znają swoją sprzedaż, historycznie wiedzą, że albo będzie taka sama albo będzie lepsza i pojawiają się dywagacje. OSS jest najlepszym rozwiązaniem, więc już się wyrejestrujemy. To jest choćby przypadek z dzisiaj: poranna rozmowa naszego klienta, który jest zarejestrowany na Węgrzech, znowu mówimy o meblach, a również w Rumunii i już dziś zadeklarował chęć korzystania z rozwiązania OSS. I mówi: to kiedy, w jakim czasie możecie nas wyrejestrować? Pojawia się wtedy kwestia pytania o szczegóły.

GG To zależy jak ten biznes wygląda. Bo jeżeli to byłaby tylko sprzedaż rzeczywiście do osób fizycznych na Węgrzech, powiedzmy ten towar wyjechał sobie z Polski do tych różnych krajów, wówczas nie ma żadnego problemu, mógłby się wyrejestrować właściwie od razu. Natomiast w sytuacji, kiedy następuje właśnie przemieszczenie własnych towarów do magazynów na Węgrzech, czy w Rumunii, czy w Czechach, czy w jakimkolwiek innym kraju Unii Europejskiej, no to wówczas po prostu nie może się wyrejestrować

KK Ale załóżmy mają 30% sprzedaży B2B i 70% sprzedaży B2C. I wtedy jest pytanie: po co składać, jakby deklarować w dwóch miejscach tę sprzedaż? Oczywiście muszą B2B robić lokalnie zgodnie z zasadami jakie obowiązują. A B2C mogliby zrobić przez OSS.

GG Mogliby zrobić, ale tak jak powiedziałem, to zależy od tego co będzie im łatwiej zrobić. Ja osobiście uważam, że jeżeli i tak jestem zarejestrowany i rozliczam, składam aktywnie - nie chodzi mi o rejestracje jakieś uśpione, które po prostu są tylko dlatego, żeby po prostu były przez jakiś czas, wiadomo że przynajmniej w Polsce wiecznie to trwać nie może, ponieważ urząd sam z urzędu może rejestrować podatnika - natomiast w sytuacji, kiedy ja aktywnie działam na tych rynkach i składam te deklaracje mimo wszystko, to już jest kwestia, jakby obliczenia tych korzyści, za i przeciw, które by sprawiały czy jest dla mnie łatwiej wykazać tę sprzedaż B2C w zwykłej deklaracji, czy jednak się rejestrować do OSS. Ponieważ OSS jest tylko fakultatywnym sposobem rozliczenia podatku VAT, nie ma takiego obowiązku.

KK Czytając dane Komisji Europejskiej, bardzo zaskakujące, możemy dowiedzieć się, że dzięki rozwiązaniu OSS, ponad dwa miliardy euro rocznie mniejsze koszty będą miały podmioty prowadzące sprzedaż online w Unii Europejskiej i spadną koszty prowadzenia tej sprzedaży od pięciu do ośmiu tysięcy euro na każde państwo członkowskie dla danego podmiotu prowadzącego sprzedaż online. Bardzo ciekawe dane, ale naprawdę nie wiem w jaki sposób zostały obliczone. Mamy taki modelowy, modelowego klienta, modelowego podatnika, dla którego OSS jest faktycznie rozwiązaniem najkorzystniejszym?

GG Moim zdaniem takim podatkiem będzie podatnik, który ma niewiele państw, z których ten towar wysyła. Jeżeli to jest właściwie, wysyłamy towar tylko z Polski do całej Unii Europejskiej, to nie ma lepszego rozwiązania niż OSS. Jeżeli mamy tych państw, w każdym państwie właściwie mamy, musimy rozpoznać choćby WNT, ponieważ przesuwamy tam towary czy to z Polski czy z innych krajów, to wtedy już można się zastanawiać, czy rzeczywiście jest to dla nas korzystniejsze czy nie, czy lepiej rozliczyć się w OSS, czy w deklaracji krajowej, ponieważ mamy też taką możliwość.

KK Gerard myślę, że tym akcentem, będzie najlepiej spuentować naszą rozmowę, bo moglibyśmy jeszcze dywagować i zastanawiać się jakie scenariusze, jakie okoliczności sprzyjałyby podatnikom, a jakie nie. Pewnie na więcej pytań będziemy mogli odpowiedzieć przez naszą stronę internetową, gdzie serdecznie zapraszamy. A Tobie dziękuję za udział w dzisiejszym Podcaście. Naszym gościem był Gerard Goliasz, doradca podatkowy KR Group.

GG Dziękuję państwu.

KK Do usłyszenia.

Skrócony formularz
Zamów poradę online

Administratorem danych osobowych jest KR GROUP Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane przetwarzamy, aby skontaktować się z Tobą, odpowiedzieć na wysłane do nas zapytanie lub przygotować wstępną ofertę. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych jest realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów oraz podejmowanie działań zmierzających do zawarcia i wykonania umowy. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści Twoich danych, prawo ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajduje się pod linkiem: Polityka prywatności.

usersearthmagnifiercrossmenuarrow-right