Zgodnie z założeniem podatek przychodowy zapłacą spółki, a także podatkowe grupy kapitałowe, które poniosą stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, lub będą mieć udział dochodów ze źródła przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych nie mniejszych niż 1%.
W przeciwieństwie do zapowiedzi Ministerstwa Finansów, podatek minimalny zapłaci wiele spółek, szczególnie tych, które wciąż odczuwają skutki pandemii Covid-19.
Najnowszy projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) zakłada modyfikację oraz odroczenie wejścia w życie przepisów o minimalnym podatku dochodowym.
Odroczenie wejścia w życie przepisów o minimalnym podatku dochodowym
W związku z aktualną sytuacją geopolityczną i związaną z nią niepewnością gospodarczą, proponuję się zawieszenie stosowania (zwolnienie) przepisów art. 24ca ustawy o CIT w okresie pierwszego roku tj. od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r.
Wskazany zabieg legislacyjny ma uchronić polskie firmy przed negatywnymi konsekwencjami wejścia w życie minimalnego podatku w okolicznościach, gdy zawirowania polityczno-gospodarcze mają wpływ na globalną gospodarkę i tym samym na funkcjonujące w jej przestrzeni podmioty.
Planowane zmiany
Poza odroczeniem stosowania przepisów o minimalnym podatku dochodowym, projekt zakłada wprowadzenie zmian w jego konstrukcji polegających na podwyższeniu wskaźnika rentowności z 1% do 2% oraz zmiany metodologii jego wyliczania poprzez wyłączenie:
- z kosztów uzyskania przychodów:
- opłat z tytułu umowy leasingu,
- wzrostu wartości wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne w odstępach rocznych,
- wzrostu wartości energii w odstępach rocznych,
- z przychodów - wartości należności handlowych zbywanych na rzecz podmiotów z branży faktoringowej, oraz
- równowartości podatku akcyzowego.
Wprowadzone zmiany umożliwią podatnikom wybór metody ustalania podstawy opodatkowania.
Przede wszystkim, od 2023 roku zmieni się wzór na ustalenie podstawy opodatkowania. Podstawę opodatkowania będzie stanowić suma:
- kwoty odpowiadającej 2% wartości przychodów (obecnie 4%) ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych osiągniętych przez podatnika w roku podatkowym,
- poniesionych na rzecz podmiotów powiązanych kosztów finansowania dłużnego, jeśli przewyższą one kwotę limitu określanego na podstawie wzoru. Limit zgodnie z projektem będzie wynosił 15% EBITDA (obecnie 30%),
- odroczonego podatku dochodowego skutkującego zwiększeniem zysku brutto lub zmniejszeniem straty netto,
- część poniesionych na rzecz podmiotów powiązanych lub podmiotów z państwa stosującego szkodliwą konkurencję podatkową kosztów nabycia niektórych usług lub praw niematerialnych przekraczająca 5% podatkowej EBITDA (obecnie nadwyżka ponad 3 mln zł.).
Metoda uproszczona
Podatnik będzie mógł wybrać uproszczony sposób ustalania podstawy opodatkowania stanowiącej kwotę odpowiadającą 4% wartości przychodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych osiągniętych przez podatnika w roku podatkowym.
O wyborze takiego sposobu podatnik poinformuje dopiero w składanym zeznaniu za dany rok podatkowy.
Rozszerzenie katalogu wyłączeń
Projekt zakłada rozszerzenie katalogu wyłączeń podatników obowiązanych do zapłaty minimalnego podatku dochodowego poprzez dodanie w art. 24ca ust. 14 ustawy o CIT:
- małych podatników tj. podatników CIT, których roczne przychody nie przekraczają 2 000 000 euro,
- spółki prowadzące gospodarkę komunalną,
- podatników, których większość przychodów zostało osiągniętych w związku ze świadczeniem usług ochrony zdrowia,
- podatników, których rentowność w jednym z trzech ostatnich lat podatkowych była powyżej wskaźnika 2%, oraz
- podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji.