PPS złożony w jednej sprawie nie wywoła automatycznie skutków procesowych w toku innej sprawy, dlatego dla zapewnienia należytej reprezentacji należy ponownie złożyć PPS.
Jak wynika z art. 138e §1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2021.1540 t.j) – dalej OP, pełnomocnictwo szczególne upoważnia do działania we wskazanej sprawie podatkowej lub innej wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego. Ponadto, godnie z § 3 ww. przepisu PPS składa się do akt sprawy według wzoru określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 138j § 1 pkt 2 OP, w oryginale lub jego notarialnie poświadczony odpis.
Do skutecznego przystąpienia pełnomocnika do sprawy podatkowej wymagane jest aby łącznie spełnione były następujące warunki:
- Pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych
- Pełnomocnictwo w swojej treści musi wskazywać sprawę podatkową, której dotyczy.
- Pełnomocnictwo udzielone na piśmie, musi być sporządzone na właściwym formularzu[1] i podpisane przez osobę/y uprawnioną do udzielenia pełnomocnictwa.
- Jeżeli strona postępowania działa poprzez organ, np. zarząd wymagane jest aby razem z PPS złożone zostały dokumenty wskazujące na uprawnienie osoby udzielającej pełnomocnictwa do dokonani a takiej czynności, najczęściej jest to wyciąg z właściwego rejestru wskazujący sposób reprezentacji takiej osoby prawnej. Dodatkowo, jeżeli dokumenty te są sporządzone w języku innym niż polski, powinny zostać przetłumaczone.
Od każdego złożonego pełnomocnictwa, należy zgodnie z przepisami o opłacie skarbowej, wnieść do właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, właściwego ze względu na miejsce złożenia dokumentu opłatę skarbową która obecnie wynosi 17 zł.
Zgodnie z Uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 kwietnia 2022 r. sygnatura II FPS 1/22, pełnomocnictwo szczególne może swoim zakresem obejmować więcej niż jedną sprawę podatkową, natomiast istotne jest to, iż do każdej odrębnej sprawy musi zostać złożone oddzielnie.
Pełnomocnictwo można odwołać (wypowiedzieć) w każdym momencie. Jednak jest ono skuteczne dopiero, kiedy otrzyma go organ podatkowy. Odwołanie pełnomocnictwa szczególnego należy dokonać na odpowiednim formularzu określonym w tych samych przepisach co wzór dotyczący ustanowienia pełnomocnictwa szczególnego.
[1] wzór pełnomocnictwa szczególnego określony został w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2015 r. w sprawie wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw (Dz.U.2018.974 t.j.).