Rewolucja?
Jego wdrożenie ma być rewolucją na miarę wprowadzenia JPK, tyle że w CIT, pozwalającą urzędom masowo wychwytywać nieścisłości w rozliczeniach podatników i w efekcie o wiele celniej eliminować wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów czy identyfikować przychody nierozpoznane dla celów podatkowych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1c ustawy o CIT, który ma obowiązywać od 1 stycznia 2025 r., podatnicy prowadzący księgi rachunkowe zobowiązani będą do ich przesyłania do swojego urzędu skarbowego – po zakończeniu roku podatkowego, w terminie złożenia deklaracji CIT-8 bądź CIT-8E (tj. zwykle – do końca trzeciego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego). Innymi słowy – po raz pierwszy JPK_CIT będzie wysyłany w 2026 r.
Przepisy JPK_CIT
Przepisy dotyczące JPK_CIT ulegały w ostatnich latach modyfikacji. Początkowo obowiązek miał wejść w życie już w 2023 r. i polegać na miesięcznym bądź kwartalnym przesyłaniu JPK-CIT do organów podatkowych. Pierwotnie regulacje miały od razu dotyczyć większości podatników podatku dochodowego od osób prawnych – z wyjątkiem np. dla podmiotów zwolnionych podmiotowo z CIT na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o CIT. Zakres danych objętych raportowaniem został dookreślony przez Ministra Finansów w drodze Rozporządzenia z dnia 29 listopada 2023 r. w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
JPK_CIT
Nowe obowiązki dotyczące wprowadzenia JPK_CIT będą realizowane według określonego harmonogramu za lata podatkowe rozpoczynające się po:
- 31 grudnia 2024 r. w przypadku dużych podatników CIT (przychody powyżej 50 mln EUR) oraz podatkowych grup kapitałowych;
- 31 grudnia 2025 r. dla pozostałych podatników CIT i PIT zobowiązanych do składania JPK_VAT;
- 31 grudnia 2026 r. dla wszystkich innych.
Omawiany projekt rozporządzenia określa zakres dodatkowych danych, o które będzie trzeba uzupełnić JPK_CIT. Zgodnie z treścią opublikowanego przez Ministra Finansów dokumentu, przekazywane będzie trzeba będzie uzupełnić o:
1. dane identyfikacyjne kontrahenta podatnika i jego NIP (jeśli został nadany) oraz:
- Imię i Nazwisko (gdy kontrahentem jest osoba fizyczna, nieprowadząca działalności gospodarczej),
- Imię i Nazwisko, a także dodatkowe określenie, które przedsiębiorca włącza do firmy (gdy kontrahentem jest osoba fizyczna, prowadząca działalność gospodarczą) lub pełną nazwę kontrahenta (w pozostałych przypadkach);
2. w przypadku faktur stanowiących dowód księgowy – numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur (o ile został nadany);
3. znaczniki identyfikujące konta rachunkowe, wykazywane według słownika znaczników identyfikujących konta rachunkowe dla:
- banków – określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia,
- zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji – określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia,
- jednostek, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571), sporządzających sprawozdanie finansowe zgodnie z załącznikiem nr 6 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, 295 i 1598) – określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia,
- funduszy inwestycyjnych – określone w załączniku nr 4 do rozporządzenia,
- domów maklerskich – określone w załączniku nr 5 do rozporządzenia,
- spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych – określone w załączniku nr 6 do rozporządzenia,
- pozostałych jednostek – określone w załączniku nr 7 do rozporządzenia;
4. dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej:
- w przypadku faktur stanowiących dowód księgowy – numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur (o ile został nadany),
- informacja o rodzaju dowodu potwierdzającego nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji,
- numer identyfikacji podatkowej kontrahenta podatnika;
5. wysokość, rodzaj i typ różnicy pomiędzy wynikiem bilansowym i podatkowym;
6. wysokość i rodzaj dochodu podlegającego opodatkowaniu w odniesieniu do podatników opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek.
KSef a JPK_CIT
Projekt rozporządzenia odnosi się także do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wymogiem będzie bowiem także wskazywanie numeru identyfikującego fakturę w KSeF (dla faktur stanowiących dowód księgowy). Z projektu rozporządzenia MF wynika, że JKP_KR będzie obowiązkowo zawierać: różnice w zakresie przychodów i kosztów dla celów bilansowych a przychodów i kosztów dla celów podatkowych oraz podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym w przypadku wyboru przez podatników ryczałtu od dochodów spółek (tzw. estoński CIT).
Konsultacje podatkowe
Do 12 stycznia 2024 r. Ministerstwo Finansów prowadziło konsultacje podatkowe w sprawie nowej struktury logicznej JPK_CIT. W konsultacjach podnoszone były głosy o trudnościach w dostosowaniu się podatników do JPK_CIT w związku z równoległym wdrażaniem KSeF. Opiniujący zgłaszali ponadto zbyt szczegółowy zakres raportowanych informacji, wymagający gruntownej przebudowy istniejących już w przedsiębiorstwach rozwiązań informatycznych.
Nowe raportowanie dla pierwszych podatników ma zacząć obowiązywać już od 2025 roku. Już teraz warto zacząć przygotowania do planowanych zmian.