Zapraszamy do kontaktu:(+48) 22 113 14 51

Elektroniczne fakturowanie w Rumunii: Jak zacząć korzystać z RO e-Factura

W związku z wprowadzeniem 1 stycznia 2024 r. elektronicznego fakturowania w Rumunii, przedstawiamy parę wskazówek, które pomogą Państwu zarejestrować się i zacząć korzystać z nowego systemu RO e-Factura.
Autor:
Cristina Mihai

W związku z wprowadzeniem 1 stycznia 2024 r. elektronicznego fakturowania w Rumunii, przedstawiamy parę wskazówek, które pomogą Państwu zarejestrować się i zacząć korzystać z nowego systemu RO e-Factura.

Jak zarejestrować się i korzystać z systemu RO e-Factura?

Aby zacząć korzystać z rumuńskiego systemu elektronicznego fakturowania, podatnik musi:

  • posiadać konto firmowe w SPV - Virtual Private Space (swojego rodzaju chmury) Krajowej Agencji Administracji Podatkowej (ANAF);
  • zarejestrować się w systemie RO e-Factura (rumuńska e-faktura) poprzez wypełnienie i przesłanie formularza 084 do ANAF;
  • korzystać z oprogramowania do fakturowania zintegrowanego z systemem RO e-Factura.

Podatnicy zobowiązani są do złożenia wniosku o rejestrację w systemie RO e-Factura. Rejestracja zostanie zatwierdzona pierwszego dnia miesiąca następującego po złożeniu formularza 084 do ANAF.

Jak uzyskać dostęp do konta podatnika w SPV (Virtual Private Space)?

Aby otrzymać dostęp do konta SPV, konieczne jest uzyskanie kwalifikowanego certyfikatu cyfrowego wydanego przez certyfikowanego rumuńskiego dostawcę.

Istnieją dwie metody dostępu do konta SPV przy użyciu kwalifikowanego certyfikatu cyfrowego:

  1. Dysk USB z kwalifikowanym certyfikatem cyfrowym musi być włożony do komputera, gdy podatnik chce wysłać wystawione faktury.
  2. Za pomocą specjalnego protokołu (OAUTH2), który umożliwia wysyłanie faktur kilku osobom, bez konieczności wkładania dysku USB z kwalifikowanym certyfikatem cyfrowym do komputera.

Czy jest jakiś termin na wysyłanie faktury w systemie RO e-Factura?

ANAF wyznacza termin 5 dni roboczych od daty wystawienia faktury, przy czym należy zaznaczyć, że nie może to być później niż 5 dni roboczych od terminu przewidzianego na wystawienie faktury w Ordynacji Podatkowej (fakturę wystawia się nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniało zdarzenie powodujące zobowiązanie podatkowe, np. data dostawy/wykonania usługi).

Po wystawieniu faktury podatnik zobowiązany będzie do jej zgłoszenia w terminie 5 dni roboczych. W przypadku, gdy np. spółka otrzymała zaliczkę/przedpłatę i nie wystawiła faktury w bieżącym miesiącu, podatnik musi zachować przewidziany w Ordynacji Podatkowej termin wystawienia faktury - odpowiednio pierwsze 15 dni następnego miesiąca, raportując fakturę w terminie 5 dni roboczych od daty jej wystawienia.

Za datę doręczenia faktury elektronicznej odbiorcy uznaje się dzień, w którym można pobrać  fakturę elektroniczna z krajowego systemu faktur elektronicznych RO e-Factura. Podatnik zostanie powiadomiony o fakturach elektronicznych otrzymanych w krajowym systemie faktur elektronicznych RO e-Factura.

Za niedotrzymanie terminu zgłoszenia faktury do systemu podatnik podlega karze grzywny:

  • od 5.000 lei do 10.000 lei dla osób prawnych sklasyfikowanych jako duzi podatnicy;
  • od 2.500 lei do 5.000 lei dla osób prawnych sklasyfikowanych jako średni podatnicy;
  • od 1.000 lei do 2.500 lei dla innych osób prawnych, a także dla osób fizycznych.

W okresie od 1 stycznia do 31 marca 2024 r. niezgłaszanie faktur w RO e-Factura nie podlega karze.

Po 30 czerwca 2024 r. tylko dokumenty wystawione i otrzymane za pośrednictwem systemu RO e-Faktura będą traktowane jako faktury.

Przyjęcie i zaksięgowanie przez odbiorcę (podatnika mającego siedzibę w Rumunii) faktury wystawionej przez podmiot gospodarczy z siedzibą w Rumunii, bez przestrzegania przepisu, zgodnie z którym wystawca ma obowiązek przesłania jej za pośrednictwem systemu, stanowi naruszenie i podlega karze grzywny w wysokości kwoty podatku VAT na fakturze.

Wnioski i zalecenia:

W związku z powyższymi informacjami zalecamy:

  • korzystanie z oprogramowania do fakturowania zintegrowanego z systemem RO e-Factura;
  • uzyskanie kwalifikowanego podpisu cyfrowego dla przedstawiciela prawnego umożliwiającego dostęp do SPV;
  • zarejestrowanie kwalifikowanego podpisu w SPV;
  • zarejestrowanie się w Rejestrze e-Faktur RO, wypełniając i przesyłając formularz 084 do ANAF;
  • rozpoczęcie z korzystania z systemu RO e-Factura w celu skonfigurowania odpowiedniego wewnętrznego obiegu dokumentów.

W celu uzyskania dodatkowych informacji jesteśmy do Państwa dyspozycji.

Skrócony formularz
Zamów poradę online

Administratorem danych osobowych jest KR GROUP Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane przetwarzamy, aby skontaktować się z Tobą, odpowiedzieć na wysłane do nas zapytanie lub przygotować wstępną ofertę. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych jest realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów oraz podejmowanie działań zmierzających do zawarcia i wykonania umowy. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści Twoich danych, prawo ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajduje się pod linkiem: Polityka prywatności.

usersearthmagnifiercrossmenuarrow-right