Zapraszamy do kontaktu:(+48) 22 113 14 51

Automatyczne rozliczanie VAT w e-commerce: na co muszą uważać sprzedawcy korzystający z narzędzi integrujących się z Amazon

Narzędzia automatyzujące mogą znacznie uprościć procesy księgowe, ale to sprzedawca nadal ponosi pełną odpowiedzialność za poprawność danych i zgodność z przepisami.
Autor:
Gerard Goliasz
Senior TAX Specialist

W dobie rosnącej automatyzacji procesów księgowych, coraz więcej sprzedawców e-commerce decyduje się na korzystanie z narzędzi, które automatycznie pobierają dane sprzedażowe z platform takich jak Amazon i generują deklaracje VAT. Choć takie rozwiązania oferują wygodę i oszczędność czasu, niosą ze sobą również istotne ryzyka, o których warto pamiętać.

W naszej praktyce spotkaliśmy się z kilkoma problemami, które mogą powodować poważne problemy.

Narzędzia do automatyzacji w Amazon - problemy

Jednym z nich i prawdopodobnie ojcem większości kolejnych jest ograniczona albo brak weryfikacji okresowej raportów, na podstawie, których tworzone są deklaracje VAT.

Generalnie idea jest taka, że narzędzie ma być automatyczne, i jest to niewątpliwie największa zaleta tego typu rozwiązań, jednak naszym zdaniem automatyzacja powinna być stale monitorowana.

Jakość danych zaciąganych do raportów, a potem odkodowanych przez automatyczne narzędzia jest niezwykle istotna pod kątem podatkowym.

Zmiana w strukturze raportów

Po pierwsze mogą wystąpić zmiany w strukturze raportu w ramach jednej platformy sprzedażowej. Automatyczne systemy opierają się na danych pobieranych z platformy sprzedażowej. Jeśli dane są niekompletne, błędne lub niezsynchronizowane (np. różnice między datą sprzedaży a datą wysyłki), może dojść do nieprawidłowego rozliczenia, choćby poprzez zastosowanie błędnego kursy waluty do określenia wartości podatku.

Modele sprzedaży a nowe wymagania?

Platformy sprzedażowe w ramach działalność proponują kilka modeli sprzedaży i modele te tez są zmieniane w celu dostosowania ich do warunków gospodarczych, prawnych itd. Zmiany te mogą powodować np. konieczność rejestracji do celów VAT w krajach, w których do tej pory rejestracja nie była wymagana.

Dane

Oprócz danych pochodzących z raportów wygenerowanych przez platformy sprzedażowe, w deklaracji VAT podatnicy ujmują dane pochodzące z transakcji zakupu towarów, w ramach różnych ich typów np.: importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zakupów lokalnych, a także zakupów usług. Podatnicy mogą dokonywać sprzedaży poza platformami sprzedażowymi, również te transakcje, nie będą ujęte w raportach i wówczas należy je także rozliczyć w deklaracji VAT. Poza tym, ze trzeba je przekazać do podmiotu obsługującego automatyczne narzędzie do rozliczania VAT, trzeba również wskazać jak powinno zostać ujęte w deklaracji. Nie zawsze transakcję ujmuje się po jednej stronie podatku VAT (naliczonego/należnego) czasami są one ujęte po obu stronach, w skrajnych sytuacjach zakup może być ujęty po obu stronach ale w różnych wartościach VAT. Przy wyborze narzędzia powinniśmy zastanowić się czy podmiot ten posiada zasoby kadrowe, które mogą zapewnić wsparcie w tym zakresie, a nie jedynie żądać przekazania danych w odpowiednim formacie.

Branża e-commerce, jest branżą szczególnie wrażliwą na zmiany i możliwość wystąpienia błędów w raportowaniu podatkowym.

Poza agregacją danych jest szczególnie narażona na zmiany w otoczeniu prawny i to nie tylko na poziomie lokalnym ale również europejskim a nawet światowym. Nie zapominajmy o tym, że oprócz Państw UE, inne państwa też zauważyły nadużycia występujące w sprzedaży wysyłkowej i uszczelniły swoje system podatkowe. Niektóre z nich wprowadziły uproszczenia podobne do OSS np. procedura VOEC w Norwegii. Dostosowanie wszystkich procedur do kilku porządków prawnych może być trudne i może generować wiele ryzyk. Z naszego doświadczenia wiemy, że błędy w raportowaniu, mogą osiągać bardzo duże kwoty, co wiąże się z narażeniem na wysokie odsetki o raz kary.

Choć narzędzia automatyzujące mogą znacznie uprościć procesy księgowe, to sprzedawca nadal ponosi pełną odpowiedzialność za poprawność danych i zgodność z przepisami.

Zdaniem eksperta KR Group

Rekomendacje dla sprzedawców:

  1. Regularnie audytuj dane generowane przez narzędzie – najlepiej z pomocą doradcy podatkowego.
  2. Śledź zmiany w przepisach podatkowych w krajach, w których prowadzisz sprzedaż.
  3. Zachowuj kopie dokumentów źródłowych, nawet jeśli system je automatycznie przetwarza.
  4. Nie polegaj wyłącznie na automatyzacji – wprowadź ręczne kontrole w kluczowych punktach procesu.
  5. Wybieraj narzędzia z lokalnym wsparciem i doświadczeniem w obsłudze e-commerce w UE.
Skrócony formularz
Zamów poradę online

Administratorem danych osobowych jest KR GROUP Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane przetwarzamy, aby skontaktować się z Tobą, odpowiedzieć na wysłane do nas zapytanie lub przygotować wstępną ofertę. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych jest realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów oraz podejmowanie działań zmierzających do zawarcia i wykonania umowy. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści Twoich danych, prawo ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajduje się pod linkiem: Polityka prywatności.

usersearthmagnifiercrossmenuarrow-right