Ministerstwo Finansów (MF) opublikowało projekt założeń do ustawy wprowadzającej zmiany w zakresie obowiązkowego e-fakturowania w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF).
Termin wejścia w życie
W założeniach do projektu ustawy MF proponuje wprowadzenie obowiązkowego KSeF dla wszystkich podatników (dla podatników czynnych i podatników zwolnionych z VAT), etapami:
- od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln PLN,
- od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.
Proponowane zmiany
Ministerstwo Finansów w przesłanym projekt ustawy proponuje:
- przesunąć o pół roku, tj. do 31 lipca 2026 r., wprowadzenie:
- wymogu podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury, także za te faktury, w mechanizmie podzielonej płatności;
- utrzymanie dodatkowego odroczenia KSeF w odniesieniu do faktur wystawianych z kas rejestrujących;
- utrzymanie dodatkowego odroczenia terminu w zakresie kar za nieprzestrzeganie obowiązków KSeF.
- umożliwienie stosowania tzw. „trybu offline” do końca 2026 r. przez wszystkich podatników;
- uregulowanie zagadnienia dotyczącego faktur konsumenckich przez dopuszczenie możliwości ich wystawiania w KSeF;
- zapewnienie w okresie przejściowym (do 30 września 2026 r.) możliwości wystawiania faktur w dotychczasowej formie podatnikom „wykluczonym cyfrowo”, gdzie skala i wartość wystawianych faktur jest niewielka;
- doprecyzowania w zakresie możliwości korzystania przez organy KAS z danych w KSeF w toku prowadzonych przez nie spraw.
MF chce wprowadzić pełne funkcjonalności techniczne systemu obowiązkowego przed datą wejścia w życie rozwiązań nakładających na podatników obowiązek wystawiania faktur w KSeF.